dinsdag 1 februari 2011

SOS Zelfvertrouwen;)

Ik zie het vaak zat, dat een geweldig-übber top iemand geen zelfvertrouwen heeft. En doordat deze persoon dan geen zelfvertrouwen heeft komt hij/zij heel onzeker over, en doordat ze onzeker zijn zien mensen dat weer als verlegen. En als iemand verlegen is dan komen niet alle goede eigenschappen naar boven. Enfin, je snapt waarschijnlijk wel wat ik bedoel. En aangezien ik genoeg zelfvertrouwen heb voor ons allemaal - jups, ik ben bijna nooit onzeker- heb ik besloten dat ik het met jullie ga delen. Vandaag dus tips voor het opbouwen én behouden van zelfvertrouwen. Zelf heb ik hier - lang geleden- veel aan gehad, dus ik hoop dat ze voor jou ook werken.

Het opbouwen van zelfvertrouwen.

1. Je bent wie je bent. Het klinkt heel cliché, maar het is echt zo. Je bent goed zoals je bent, en je hoeft je niet te veranderen. Sterker nog, het kán op deze leeftijd nog niet eens. Het is dus belangrijk dat je leert dealen met je zelf. Iets wat hier bij helpt is elke dag 3 positieve eigenschappen/kenmerken van jezelf opschrijven.
2. Accepteer complimentjes. Glimlach lief als iemand iets goeds over je zegt, sla de positieve woorden op en onthoud ze. Want iedereen krijgt complimenten - echt waar- alleen hebben wij mensen nogal de gewoonte om deze te vergeten als iemand iets negatiefs over je zegt. Een negatieve opmerking weegt dus 2 keer zo zwaar, maar het zou anders om moeten zijn. Let er dus op dat je ook de positieve dingen onhoud.
3. Vergelijk je zelf niet met anderen. Iedereen is anders, en eerlijk is eerlijk als we het zelfde zouden zijn was de wereld saai. Ja, in jouw ogen is iemand anders misschien mooier/knapper/slimmer etc. Maar je blik op andere is verdraaid in vergelijking met je blik op je zelf. Het is namelijk bewezen dat je voor je zelf criticer bent als voor anderen. Stoppen met vergelijken dus, en wees trots op wie jij bent.

Tips voor het behouden van zelfvertrouwen.
Goed, je hebt nu eindelijk een beter zelfbeeld en meer zelfvertrouwen. Maar hoe behoud je dezen? Want dit is moeilijker gezegt dan gedaan, bij een tegenslag kan namelijk al je zelfvertrouwen weg zijn. En dat wil je natuurlijk niet!

1. Kijk in de spiegel. Goed, neem hier eventjes de tijd voor. Ga bij een spiegel staan, en kijk je zelf recht in de ogen. Zet desnoods een wekkertje, want de komende minuut mag je alleen positief over jezelf denken. Dus niet: wat zit mijn haar stom! Maar: ik heb een mooie haarkleur, en mijn haar zit bijna altijd goed. Op het moment niet, maar morgen weer wel. Merk je het verschil? Je zegt in principe het zelfde, maar de tweede is beter voor je zelfvertrouwen.

2. Waardeer de kleine dingen. Deze heeft indirect met je zelfvertrouwen te maken. Want liefde en geliefd worden is hier heel belangrijk voor. En dan heb ik het niet over de grote dingen zoals een cadeau, maar over de kleine dingen. Zoals Yara ( Yaraanissa.blogspot.com) al vertelde gaat het hierbij om dingen zoals je moeder die thee zet als je thuiskomt van school, of je broertje dat een zandtaartje voor je maakt. Door deze dingen krijg je een beter gevoel over jezelf:)


Dat is wel genoeg voor deze keer, aanstaande dinsdag zal ik hierover verder gaan; dat beloof ik. En hoe zit het met jou? Heb jij veel zelfvertrouwen, of trek jij het je heel erg aan wat andere van je vinden. En word je hier onzeker van?

1 opmerking:

  1. Hee Sav. Je weet dat ik best wel verlegen ben, behalve tegen degene die ik ken! (jwz,jeweetwel) Daar ben ik nou niet echt bepaald verlegen bij. Ik heb niet enorm veel zelfvertrouwen maar ook niet weinig, ik denk middelmatig haha! xxx

    BeantwoordenVerwijderen