woensdag 2 februari 2011

Open dag HVA

Zoals ik een tijdje terug al door liet schemeren weet ik al zeker welke opleiding ik wil gaan volgen als ik mijn havo papiertje in mijn handen heb. En hoewel het nu nog redelijk ver weg lijkt - maar toch ook weer eng dichtbij- ga ik naar de opendag van de HVA. De gene die de Hogeschool Van Amsterdam kennen weten dat deze school verspreid is door heel A'dam. Je kunt namelijk verschillende opleidingen volgen op de HVA, en deze opleidingen hebben bijna allemaal een eigen gebouw. Omdat ik later mijn eigen Fashion Brand op wil zetten ga ik een opleiding volgen bij het AMFI. Lees snel verder om meer over deze opleiding te weten te komen.

Het AMFI:

AMFI is een afkorting van Amsterdam Fashion Institute, en deze bevind zich in Amsterdam. Bij dit institute kun je drie verschillende richtingen volgen:



  • Fashion&Management

  • Fashion&Branding

  • Fashion&Design

Wat houden deze richtingen in, en wat kun je er later mee?



Fashion&Branding:

Bij de afstudeerrichting Fashion & Branding leer je dat een concept aan de basis staat van elk modemerk. Het concept is van invloed op de ontwerpen, de assortimenten en de communicatie- en verkoopstrategie. Je leert een concept te ontwikkelen en te bewaken en om te gaan met zowel vormgevingsprincipes als het opzetten van een merkstrategie. Na je studie kun je aan de slag bij een modemerk als American Apparel, een tijdschrift als Zoo Magazine, trend-, ontwerp- en reclamebureaus zoals Concrete Associates en een bedrijf als HEMA.

Beroepsmogelijkheden: Brand Engineer (het ontwikkelen en vormgeven van een merkstrategie), Concept Developer (het ontwerpen van een merkidentiteit) of Creative Manager (het vormgeven aan een communicatiestrategie).

Fashion & Design


Als creatief talent leer je bij Fashion & Design alles over vorm, kleur, materiaal en techniek, maar ook over de maatschappelijke, economische en culturele achtergronden van mode. Je ontwikkelt een persoonlijke visie op mode die je uitwerkt in kleding- en stylingconcepten. Na je studie werk je bijvoorbeeld bij een tijdschrift als ELLE, een merk als H&M of misschien start je wel je eigen bedrijf.

Beroepsmogelijkheden: Independent Designer (het ontwerpen voor een eigen modemerk), Designer for the Industry (het ontwerpen voor een merk of bedrijf) of Fashion Forecaster (het aangeven van toekomstige trends in de mode-industrie).

Fashion & Management


Bij Fashion & Management leer je de mode-industrie tot in detail kennen. Na je studie zet je je managementkwaliteiten en inzichten in om kleding zo effectief mogelijk in te kopen, te laten produceren en te verkopen. Daarnaast ben je in staat om antwoord te geven op duurzaamheidvraagstukken. Bijvoorbeeld voor Tommy Hilfiger, Hunkemöller of Zeeman.

Beroepsmogelijkheden: Buyer/Product Manager (het ontwikkelen en/of het inkopen van een collectie), Production Manager (het coördineren van het productieproces van kleding) of Retail
Manager (het verantwoordelijk zijn voor creatieve verkoopstrategieën).


Dit zijn dus de richtingen die je kunt volgen op het AMFI, zelf wil ik de richting Fashion&Design gaan volgen, omdat ik hiermee mijn eigen merk op kan zetten. Ik ga aanstaande zaterdag naar de opendag, en ik zal foto's en filmpjes voor jullie maken. En ik zal jullie laten weten hoe het was!

De informatie over de opleidingen én de foto komen rechtstreeks van de site van de HVA. Klik op de link hier naast alsje op de site zelf wilt kijken: www.hva.nl

1 opmerking:

  1. Detailed and descriptive articles written in this blog is really very helpful for me as well as for other who seeking such kind of knowledge. It is definitely going to become useful in coming future.mediumschap ontwikkelen

    BeantwoordenVerwijderen