dinsdag 25 januari 2011

Eetgewoontes

Het is en blijft een issue, want wat is nou echt gezond en wat is nou niet gezond? Ikzelf vind het altijd moeilijk om te bepalen wat ik wel niet ' mag' eten. In principe mag ik natuurlijk alles eten, maar ik heb het over eten dat gezond is. Natuurlijk ga ik niet dood aan ongezond eten - oké ligt eraan hoe veel ongezond eten- maar ik merk dat mijn lichaam een stuk beter reageert op gezond eten. Vandaar dus ook dit artikel, want vandaag ga ik er extra op letten dat ik gezond eet. Je krijgt dus als het ware een soort eet dagboekje te zien, maar onthoud wel dat dit is wat voor mij goed werkt. Dit artikel dient dan ook niet als voorbeeld voor jouw eetpatroon, ik wil je alleen eventjes stil laten staan bij het feit dat gezond eten belangrijk is;)

Eten&ik
Eerst ga ik jullie mijn normale eet patroon laten zien, en daarna zal ik stukjes posten over hoe ik tegen over eten en dieten sta.


•ontbijt: door de week en op zondag ontbijt ik niet. Omdat ik 's ochtends geen honger heb. Op zaterdag ontbijt ik altijd wel, dan moet ik namelijk de hele dag hard werken en heb ik de energie hard nodig.

Vandaag: heb ik dus ook niet ontbeten

• fruit 'pauze': ik noem het maar even zo omdat ik geen andere naam weet. Meestal is dit rons een uur of tien. Meestal eet ik dan een mars/snicker en drink ik mijn flesje water voor de eerste keer leeg

Vandaag: Heb ik inderdaad een mars gegeten, en een worstenbroodje.

•lunch: dit is rond twaalf uur en dan eet ik altijd een broodje en soms heldere soep, deze soep eet ik dan meestal niet helemaal op omdat ik hier na twee happen al genoeg van heb.

Vandaag: Heb ik voor mijn doen groot geluncht, ik heb namelijk twee boterhammen op, met sla en kipfilet.

•Tussendoortje: dit is als ik thuis kom, dus tussen 3 en 4. Dan eet ik standaard iets van een rijstwafel, omdat ik dan altijd hartige trek heb en zoet hier dus niet tegen helpt.

Vandaag: pak ik geen tussendoortje, omdat ik nog misselijk ben van de bus, en omdat ik vroeg eet.

Avondeten: dit is bij ons thuis tussen 5 en 6, en dan eet ik altijd wat de pot schaft. Meestal eet ik mijn bord niet leeg, maar ik ben gewoon een kleine eter...

Vandaag: Eet ik dus vroeg vanwege het paardrijden, en ook iets heel kleins. Waarschijnlijk wordt dit dus een cup a soup met soepstengel of stokbrood.

Zoals je ziet eet ik dus niet echt veel, en ook niet echt gezond; ook de schijf van vijf mag ik nog wel eens opnieuw bekijken.. Hier moet natuurlijk verandering in komen, dus aantstaande zondag wordt mijn 'gezonde' dag. En jij, weet jij wat je op een dag in je mond stopt? Ben jij juist heel gezond bezig en eet je veel fruit, of ben jij iemand die eigenlijk niet zo gezond eet en beweerd dat ' de harribo kersjes óók fruit zijn, hoor'

3 opmerkingen:

  1. Ik eet gezond (volgens mij) ik vergeet vaak mijn fruit, maar eet wek genoem groente =D
    Ik ontbijt elke dag, want dat heb je echt nodig (nou ik wel xd Anders val ik in slaap :s)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wiehiee, grappig om te zien hoe eetpatronen verschillen!
    Eva gaat ook eventjes uitgebreid vertellen hoe mijn eetigheid er uit ziet op een dag.

    •ontbijt: tuurlijk eet ik ontbijt. niet zo veel, één sneetje brood met kaas of worst er op (ik houd niet zo veel van worst) en een bekertje melk. sowieso, als ik dat niet doe dan val ik ook dus in slaap en heb ik heel veel honger waardoor ik dus de rest van de dag veel ga eten. ook is het beter voor je concentratie geloof ik ^^

    •Eerste schoolpauze: (ik noem het ook maar zo) Dan eet ik niks. noppes. of iemand moet me iets lekkers aanbieden.

    •lunch (tweede pauze): Dan eet ik twee sneetjes brood met kaas of worst er op, of misschien wat lekkers. ligt er aan waar mama smorgens zin in heeft te smeren :)

    •tussendoortje: die neem ik meestal wanneer ik net thuis ben. dan eet ik een koekje, of misschien een stukje chocolade. maar wat ik dus net van jou geleerd heb is dat zoet niet werkt voor honger, dus ik ga maar over op misschien een hartige sultana of iets dergelijks.

    •avondeten: haha, ik eet dus eigenlijk meestal rond half 7 - 8 uur :)
    dan eet ik ook wat de pot schaft, maar nooit zo veel.

    ben ik nou ook een kleine eter?
    eet ik wel genoeg nu?
    mijn ouders zeggen van niet -_- , maar ik zit opzich wel vol na zo'n dag.

    xxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ eva; hm.. Ik denk niet dat ik daar iets van mag zeggen; je eet duidelijk meer dan dat ik doe. Maar ik denk dat je een kleine eter bent ja, maar zolang je er genoeg aan hebt en je niet instort van de honger is er niks aan de hand;)

    BeantwoordenVerwijderen