dinsdag 10 mei 2011

Make my own story

Dit is iets wat ik zelf heb bedacht ( of in iedergeval: ik weet niet óf het bestaat, maar het kwam in me op) en waar ik ook echt heilig in geloof. Je kunt namelijk andere mensen jouw verhaal laten schrijven, dus ook jouw leven laten bepalen. Maar, je kunt ook je eigen verhaal schrijven. En in deze ben je dus ook verantwoordelijk voor je eigen doen en laten. Zelf ben ik hier al een poosje mee bezig, en inmiddels ben ik aardig in staat om mijn eigen ' verhaal ' te schrijven. En na vandaag, weet jij hoe je dit doet en kun je het zelf - onbewust- ook!

Tumblr_ktvgtelofo1qaob9go1_500_largeCouldn't agree more..

Hoe ben ik hier op gekomen?
Ik was vroeger nog al een piekeraar - is dat een woord?- en kon dus eindeloos nadenken over de dingen die andere mensen deden. Sterker nog, als iemand in mijn ogen vervelend had gedaan, kon ik daar dagen door van slag zijn... Ik liet mijn doen en laten dus heel sterk bepalen door andere mensen. Zo sterk dat ik op een gegeven moment niet meer wist wat ik nou zelf was, en wat het deel was dat andere mensen van mij hadden gemaakt. Ook hier heb ik weer heel lang over gepiekerd, maar toen besloot ik dat dit vanaf nu anders moest. Ik zou weer zijn wie ik was, ik zou weer mijn eigen verhaal schrijven!

Hoe werkt het?
Er zijn een aantal punten waar je op moet letten, of in ieder geval moet kennen. Voor mij werkte deze namelijk erg goed, maar misschien vind jij sommige punten wel helemaal niks. In dit geval wil ik je vragen om jouw punten met ons te delen, dit kun je doen bij de reacties.

  • Zorg dat je weet wat je zelf wil
  • Kijk dan hoe andere mensen dit beïinvloeden
  • Is dit positief of negatief?
  • Negatief: kijk hoe voetje dit kunt veranderen
  • Als je het veranderd hebt, kijk of je tevreden bent.
  • Tevreden of niet tevreden?
  • Niet tevreden: neem het stappenplan opnieuw door.

Otkkr4_large
Voorbeeld:
Natuurlijk is dit erg abstract als je de stappen zo doorleest, vandaar dat ik jullie een voorbeeld situatie ga geven. Dit is een erg overdreven situatie, zodat het goed duidelijk is!

Zorg dat je weet wat je zelf wil
Ik wil een beroemde voetballer worden
Kijk dan hoe andere mensen dit beïinvloeden
Ik mag van mijn ouders niet op voetbal
Volgens mijn gymleraar ben ik goed in voetbal, hij geeft me verbeterpunten.
Mijn vriendjes zijn er van overtuigd dat ik voetballer kan worden
Is dit positief of negatief?
Ik mag van mijn ouders niet op voetbal:Negatief
Volgens mijn gymleraar ben ik goed in voetbal, hij geeft me verbeterpunten: Positief
Mijn vriendjes zijn er van overtuigd dat ik voetballer kan worden:Positief


Negatief: kijk hoe je dit kunt veranderen
Ik zou zelf kunnen sparen voor een lidmaatschap
Ik zou met mijn ouders om tafel kunenn gaan om een deal te sluiten


Als je het veranderd hebt, kijk of je tevreden bent.
Mijn ouders wilde dat ik niet op voetbal ging, omdat zij bang waren dat er onderweg iets zou gebeuren. Nu kan ik met een vriendje meerijden en zit ik op voetbal! Een stap dichter bij de top!
Tevreden of niet tevreden?
Tevreden


Niet tevreden: neem het stappenplan opnieuw door.

Ik hoop dat het zo duidelijk is voor jullie, en als er nog vragen zijn: aarzel dan niet om ze te stellen. De vraag van deze keer is: Schrijf jij je eigen verhaal? Of doen andere dit voor jou?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten